fredag 2 maj 2008

Visst skulle vi mörda Jesus!

I Dagen idag skriver man om Alan Hirsch som hållit föredrag i Kumla kring frågan om den Evangelikala frikyrkans framtid.

Alan frågar publiken vad det var som var bra med fariséerna?

De var hängivna och skrifttrogna, de bevarade renheten och tron, trodde på under, bad flitigt och höll moralen högt.

Att vara bokstavstroende är alltså bra. Mörda din son om han smädar dig innebär det, säger jag. Att tro utan att veta - det är vad jag kallar fördomar det - det är alltså bra. Hm, är detta hög moral? Det kan säkert diskuteras. Vad jag inte kan diskutera är att Alans syn på de egna frikyrkosamfunden är fullständigt omoralisk. Jag hoppas och tror att den inte är sann:

Frågan är vad som skulle hända om Jesus kom till din kyrka. Jag tror att vi skulle tycka att han var så jobbig så att även vi skulle döda honom.

Men är det den moralen man har inom frikyrkan - lägg ned!

Andra bloggare om:
,,, , ,

0 kommentarer: