torsdag 15 maj 2008

Som om det var en nyhet...

Svenska Dagbladet och HD skriver i dag om ett brev skrivet av Einstein i korrespondens med en filosof. I brevet skriver Einstein bland annat följande:

"För mig är Gud inget annat än ett uttryck för och en produkt av människans svagheter", förklarar relativitetsteorins fader för Gutkind.

"Bibeln är en samling aktningsvärda men ändå primitiva legender och hur som helst tämligen barnsliga", fortsätter Einstein och tillägger att "för mig kan ingen tolkning, hur subtil den än är, ändra på detta".


Trots att det sedan länge varit allmänt känt ibland vetenskapshistoriker att Einstein var ateist så brukar religionspropagandister allt som oftast lyfta fram Einstein som en av alla dessa troende vetenskapsmän som hämtat inspiration ifrån Gud. Kommer de nu att sluta använda Albert som auktoritet i frågan om Guds existens?

Andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentarer:

Anonym sa...

"Vetenskap utan religion är lam. Religion utan vetenskap är blind" och "Jag kan inte tro att Gud spelar tärning med världen"

De klassiska uttalandena som jag blivit matad med. Men jag undrar om inte Einstein uttryckte sig på detta vis för att syfta på mysteriet med livet och att Gud möjligen inte betyder kristen, judisk eller muslimsk Gud.

Så det är möjligt att han hade en spirituell ådra men han var nog knappast religiös i traditionell mening. Spekulationer givetvis...