torsdag 10 april 2008

Svensk kyrklighet för dödsstraff?

För uppdatering om abort, scrolla ned några rader...

En gammal tråd som jag hittade på Birger Schlaugs många gånger insiktsfulla blog. Det visar sig att många av de svenska frikyrkosamfunden, men även, om än så på avigvägar, svenska kyrkan kan sägas stå bakom dödsstraffet. Tanken har visa munkar likt Göran Skytte, Svenska Egangeliska Alliansen och företaget bakom Tidningen Dagen bakom sig. Birger skriver om det här och här. Tidningen dagen skriver en artikel om det här, där Stefan Gustavsson, teolog och författare, bland annat, mycket riktigt påpekar att bibeln många gånger förespråkar döddstraff, exempelvis om en son smädar sin fader eller moder. Är det konstigt att många med mig ser religion som modern till mycket ondska och våld här i världen, när till och med ledande teologier inom kristna samfund berättigar våldets användande i religionens namn? Att samma rörelse som motsätter sig kvinnans rätt att avsluta en graviditet, där inget varelse får lida som resultat, och där ingen människa behöver sörja någons bortgång, inte ser några moraliska problem med att ta en tänkande, kännande, av släktingar älskad människas liv. Det är för mig en enormt stor gåta. Men, som det sägs, tron kan väl försätta berg, och "the lord works in mysterious ways".

Jag uppdaterar artikeln i dag den 14 april med en länk till en artikel i dagen om modernt användande av fosterdiagnostik. En diagnostik som skulle minska antalet aborter, en diagnostik som inte skulle skada någon, som inte skulle beräva någon livet och som det är upp till den gravida mamman att välja att genomföra eller inte. Detta kommenterar skribenten i dagen som att "antalet barn med downs syndrom riskerar att minskas". Jag ställer frågan - är det verkligen nödvändigtvis något dåligt? OM man kunde välja att få ett barn som är friskt, på alla sätt och vis, vore det då fel? Vem skulle få lida för det? Att påstå att de som genomför ett sådant test bidrar till att minska människovärdet för de personer som idag lever med downs syndrom är oärligt. Att inte vilja ha ett barn med downs syndrom är inte samma sak som att säga att man inte skulle älska sitt barn om det hade downs syndrom. Det handlar om icke existerande människor. Vi väljer bort potentiella människor varje gång vi inte har sex vid en kvinnas ägglossning. Det ser vi inget fel med eftersom det alltid har varit så. Att som artikelförfattaren i slutet påpeka:

Hade kub-testet, som hon inte efterfrågade men erbjöds och tog emot, givit utslag hade dottern med stor sannolikhet aldrig blivit född.

Är ett klassisk argument mot alla typer av aborter och diagnoser av foster, men det argumentet är precis samma som att påstå att:
Hade inte kondomen spruckit så hade inte lilla Emma i dag funnits

eller

Hade vi använt preventivmedel så hade inte lilla Emil funnits idag

Gud vet hur många människor som väljs bort varje dag av vanliga svenskar som dagligen använder sig av preventivmedel. Det är oärligt, och i min mening omoraliskt att plocka fram en idag levande sprudlande varelse och med argumentet "hade jag använt testet så..." om man inte är villig att genomföra samma argumentation i exemplet med kondomer och p-piller. Hade man använt sig av argumentationen i det senare fallet så hade det i och för sig blivit tydligt hur genomskinligt och tunnt argumentet är.

Alltså:
Är preventivmedel fortfarande lika illa omtyckt av den troende? Anklagar den kristna fortfarande alla som väljer bort potentiella levande varelser genom att aktiv sätta på sig en kondom? Är inte situationen med fosterdiagnostik bara ytterligare ett steg? Peka på den varelse som idag skulle fara illa av tekniken. Det går inte, för det personerna finns inte, och kommer aldrig att finnas. Det ligger liksom i sakens natur.

Andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har inga problem med själva idén dödsstraff... skulle dock själv aldrig vilja utföra det och tycker att riskerna överväger nyttan enormt. Oskyldigt dömda + dödsstraff får mig att må lite dåligt.

Men själva idén att ta livet av en människa som är "genomrutten"?? Ser inga moraliska problem med det, fast jag ser problem i att avgöra det.

Gåslever sa...

ok... godnatt. Det får dig att må LITE dåligt? Kallade du dig kristen? Iofs fullständigt logiskt om man nu har läst bibeln och tror på den.

Anonym sa...

Glömde att min ironi inte märks om jag inte lägger till smileys ;-) Jag mår inte bara LITE dåligt...

Jag är kristen lika mycket som jag är muslim, hindu, buddhist eller jude.

Jag är kritisk mot dem som tror att dödsstraff är en bra och genomförbar idé utan några särskilda konsekvenser, oavsett om förespråkarna är religiösa eller ej.

Gåslever sa...

men du ser fortfarande inga problem med själa idén att ta livet av någon som är genomrutten?

Anonym sa...

Jag själv hade nog inte kunnat göra det. Men om någon hade träffat Hitler på en bar 1942 och använt ett baseboll trä så hade jag kunnat ha överseende med det.

Som jag sa, i praktiken är det en riktigt dålig idé!

Gåslever sa...

Nu pratar du om en typ av självförsvar. Om Hitler hade fångats efter kriget. Hade du hellre sett att han avrättades än att han låstes in på livstid?

Anonym sa...

Svår fråga det där.. egentligen skulle jag nog inte bry mig om han avrättades (förutsatt att vi gjorde ett undantag i lagen just för honom får det bli då).

De som nu tycker jag är lite rå kan ju tänka på det faktum att låta Hitler ruttna i en cell, för han skulle ju få livstid, är väl lika illa eller än värre? Vad säger det om oss människor, att vi vill att människor som gör avskyvärda handlingar ska få sitta praktiskt taget isolerade från omvärlden och sen när de kommer ut har de absolut inget liv av något större värde.

Tror nog många tänker som så att det är bättre att människan får lida i fängelset, men jag ser ingen poäng i det... bara som ett exempel.

Gåslever sa...

End of discussion

Anonym sa...

Men snälla du vilka slutsatser du drar i ditt kristendomshat. Det finns kristna som är för dödsstraff, ja, däremot finns det inga (större) kristna organisationer i Sverige som propagerar för dödsstraff så vitt jag känner till.

Gåslever sa...

Kul med någon som går in och läser lite äldre trådar :). Jag minns knapp vad denna handlar om, men nej, inte tror jag att det är någon majoritet, och framförallt inte ibland "vanliga" svenska-kyrkan medlemmar som är för dödsstraff. Det handlar nog om lite mindre och obskyrare frikyrkosamfund i så fall. Men jag får väl läsa igenom artiklarna igen...