måndag 28 april 2008

En moralisk Helle Klein?

Är det moraliskt försvarbart av Aftonbladet att utlåta sin ledarspalt till en tjänstledig medarbetare för att denne skall kunna göra reklam för sitt nya/tillfälliga bredvid-jobb? Helle är församlingspräst i Nacka och gör ogenerat reklam för församligens verksamhet i sin krönika. Är det moraliskt försvarbart att en ledarskribent får utrymme att basunera ut sin personliga religiösa åskådning till miljoner läsare? Räcker det att släta över den bias som tidningen därmed visar genom att skribenten hänvisar till att även Imamer och andra var inbjudna till evenemanget? Njae, jag är skeptisk. Är det ytterligare ett tecken på den kristna medievänster som det för ett tag sedan, på denna blogg och i andra delar av bloggosfären? Kanske är det så. Undertecknad håller korpgluggarna öppna.

Andra bloggare om , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du är rolig Matte, "är det moraliskt försvarbart?".... ska religion få diskuteras överhuvudtaget enligt dig? Får det talas om religion i tidningar som inte är uttalat religiösa, eller måste det då finnas motargument/kritik? Får religion verkligen diskuteras i vetenskapliga tidsskrifter utan att en religiös person uttalar sig?

Såg förresten Dawkins på kunskapskanalen igår "the root of all evil" eller vad dokumentären hette. Han är lite elak, som Michael Moore, vinklar och överdriver, väljer noga vad han ska säga och visa och inte visa. Men jag delar hans åsikt om det mesta han tog upp ändå.

Gåslever sa...

tja, om jag är så rolig.. här dvs, det vet ja ju inte. Men det jag skrev var en hög med frågor. Vad tycker du? Är det ok att den största dagstidningen ger plats åt religiös propaganda på det viset? Jag vet inte. Jag ställer frågan. Vad tycker du?

Anonym sa...

Ok... ska fundera lite. Jag kan se problem i det hela, som du säkert också gör. Men jag kan inte förneka att religion är något väldigt levande för många människor, oavsett vad vi tycker om det. Visst bör det finnas gränser, men jag tror inte att den bör gå här i detta fallet.

Men vad tror du? "jämnar det ut sig" om man t.ex. publicerar lite kommentarer på ledaren i nästa nummer av tidningen? Eller om man t.ex. har flera människor på redaktionen som representerar andra åsikter?

Är det en journalistisk fråga, eller är det en demokratisk fråga eller både och?

Anonym sa...

Är reklam "frihet bortom lönsamhetskriterierna"?

Är Marita Ulvskog präst när hon menar att ”investera i människors kraft”?

Har du Luther på dina axlar när du "håller korpgluggarna öppna"?

Gåslever sa...

Peter:

Svar: Förstår ej frågan, Förstår ej relevansen, Nej.

Anonym sa...

på ledarsidorna tycks och tänks det massor hela tiden. oftast är de fulla av olika personliga åsikter. så länge de personliga åsikterna inte är religösa är detta tydligen okej...