måndag 28 april 2008

Sveriges första religiösa Universitet?

Nu har jag inte hunnit läsa in mig på alla detaljer kring den nyhet som tidningen Dagen skriver om i dagens tidning, nämligen att Teologiska Högskolan får examinationsrätt för en utbildning inom Mänskliga Rättigheter. Fint nog är väl det, men att en religiös organisation får rätt att dela ut examen, är det riktigt rätt? Det ringer inte rätt i mina öron i alla fall. Troligen hade detta varit konstitutionsvidrigt i det stora landet i väster. Är inte detta ett omgiftermål, om så i liten skala, mellan Stat och Kyrka? Får vem som helst bedriva högskola?

Hur fungerar det med Teologiska Högskolan i Stockholm i dag? Har deras utbildningar idag redan status som högskoleutbildning? Det låter ju så på namnet. Högskolans huvudmän är Svenska Baptistsamfundet och Svenska Missionskyrkan.


Andra bloggare om , , , ,

4 kommentarer:

Om "Jul med Oskar" sa...

Hej!
Intressant blogg! RSS-feedade direkt:)

Angående att bedriva högskola så förstår jag inte riktigt din oro. Teologiska högskolan bedriver, som jag försått det, examination i teologiska ämnen på akademisk grund. Det är väl knappast något nytt?

För att bli präst krävs tex en akademisk utbildning.

Men om tex en skola som varit direkt församlingsanknuten hade fått examinationsrätt på en redan befintlig utbildning hade jag nog också blivit fundersam.

Gåslever sa...

Tack för titten Oskar. Hoppas du hittar tillbaka ofta :)

Jo, att de bedriver utbildning inom teologi är ju inget konstigt (även om jag personligen undrar om det är ett ämne som inte borde kunna studeras utanför universitetets väggar). Men här handlade det om en utbildning i mänskliga rättigheter.

Anonym sa...

Matte,

Både Uppsala och Lunds universitet grundades av katolska kyrkan, liksom flertalet av Europas övriga äldre universitet.

Bildning och förnuft har alltid varit viktiga komponenter i katolska kyrkans utvecklande av filosofi och förståelsen av tron.

Gåslever sa...

Zoltan
Det var då det. Nu tar jag det inte för självklart att religiösa institutioner bedriver statligt finansierade universitet. Skulle vilja se katolska kyrkan styra forskningen kring AIDS... No condoms for God's sake! Det är förnuftigt det!