Att verka i världen under tron att man gör rätt. Det är det inte bara så kallade troende som gör. Att verka i tro utan belägg det vill säga. Att verka efter en dogm, efter en ideologi eller av ren tradition. Det har ju fungerat innan, det är vad partiboken säger eller det står så i Koranen/bibeln. Okunskap är nyckelordet. Inte bara okunskapen som sådan, utan även det självuppehållande system som dogmen innebär. Att vägra ta in ny kunskap i rädsla för att behöva förkasta hela system av tro, hela ideologier eller religioner.
Jan Björklund ger oss ett exempel på detta där tidiga betyg är den heliga lösning på de problem som partiet arbetat med - en bättre skola, vad det nu innebär. Det är inte heller oviktigt vad betygen kallas. För att skilja ut just Björklunds religion, förlåt, politik, ifrån alla andra sämre, osanna religioner, så är det viktigt att de heter A, B, C, D, E...
Det är viktigare att hävda dogmen än att ta reda på sanning om världens tillstånd. Likt intelligent design-förespråkarna så hävdar man dock en viss vetenskaplighet inom politiken, men man plockar russinen ur kakan, de resultat där vetenskapen inte emotsäger den egna trons grundvalar, vilket naturligtvis diskvalificerar alla vetenskapliga anspråk. Är detta bara gnälligt politikerförakt? Nja, jag vill som sagt att våra, framförallt gemensamma, beslut tas grundade på kunskap, inte på tro.
Hans-Åke Scherp uttalade sig i frågan i Svd för någon månad sedan.
Läs även andra bloggares åsikter om Jan Björklund, Religion, Politik, Vetenskap, Ateism, Dogmer, Tro, Kunskap, Folkpartiet, Intelligen design,
tisdag 22 april 2008
Tro inom politiken
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
7 kommentarer:
Ett mycket bra uttalande av Hans-Åke Scherp... skriver verkligen under på det.
Betygen i sig behöver kanske inte vara så illa, det beror lite på hur man paketerar det, i vilket syfte, om man förklarar för eleverna vad det innebär.
Men betyg är inte lösning på grundproblemet, iaf om vi inte vill ha lydiga och rädda elever. Vill vi ha "... initiativrika, kreativa och ansvarstagande samhällsmedborgare" så måste fokus ligga på ett förnyat tänkande. Det ställer stora krav på lärarna och rektorerna, men det är ingen annan som kommer fixa det.
Regeringen vill nu istället ha faktakunskaper istället och mindre tänka själv, vilket gör det lättare för lärare, men jag undrar vilken lärare som mår bra när de ser hur lydiga, kuvade, rädda och trångsynta deras elever är...
Det är ju faktiskt intressant att en borgerlig regering vill ha fokus på mindre kreativa, skapande, initiativrika, entreprenörsaktiga människor. Och föreslår ett system som enligt alla undersökningar nationella och internationella, leder till mer fokus på fakta och mindre tänka själv.
Men det kanske ligger i att de som har makten i samhället ska få behålla den?? För om ungdomar fostras till att tänka själva, skapa nytt, riva gamla maktstrukturer, vad händer då med borgerligheten??
Kurs i LOGIK 101 [IQ100+]
1. FINLAND HAR EN AV VÄRLDENS BÄSTA SKOLA OCH UTKLASSAR ANDRA LÄNDER MED FANTASTISKA STUDIERESULTAT. En lång rad internationella undersökningar visar att Finland är ledande i världen.
2. FINLÄNSKA SKOLBARN HAR BETYG REDAN FRÅN FÖRSTA SKOLÅRET, FRÅN ÅK 1 !! Detta är en själklarhet i Finland.
3. FINLÄNSKA BARN ÄR INGA NERVVRAK OCH MÅR INTE SÄMRE ÄN SVENSKA SKOLBARN. Faktum är att den psykiska ohälsan bland barn är något större i Sverige.
SLUTSATS: Betyg gör naturligtvis inte skolan automatiskt bättre. Men det finns heller ingen anledning till att inte ha betyg redan från start.
Sedan får man inte glömma att Folkpartiet nu kommer att genomföra en väldigt omfattande skol- och gymnasiereform. Det nya betygsystemet är bara en liten liten del i reformen som massmedia har valt att ständigt att fokusera på.
..fast det är just det som är problemet.. De är inte klara med betyg som f.ö. jag mer och mer börjar se som en ickefråga, det är inte hur vi mäter som är det viktigaste, det är vad och här är jag MER bekymrad. Vad vill fp-militären att vi ska vara duktiga på? I en global värld känns ju exempelvis krativitet, nätverkande, digital och social kompetens hyggligt viktig. Skolan i världen.. Snacka spanska med en spansktalande i sydamerika.. följ amerikanska valet via Facebook osv.. Kunskap som förståelse, som fantasi osv.. Undrar om Bj tänker på det eller är skola skola och därmed 30-åriga krigets årtal i fokus?
Kurs i vetenskaplig metod 101
Undersökingar bör kunna replikeras och generaliseras. EN undersökning kan inte tillskriva verkligheten en viss generell sanning.
-------------------------------------
Frågan om Finnarna är så himla bra är förresten inte helt okontroversiell.
Finland bäst i världen??? Kan någon ange specifikt en enda internationell jämförelse som bevisar det? Bäst på vad? Hur bra är de exempelvis på att samarbeta? Hur betydelsefullt är samarbete i dagens arbetsliv? Är det bättre att kunna en massa fakta eller vara duktig att prestera på ett prov, kunskaper som förändras och de flesta de facto glömmer bort? Vilken kunskap är det vi vill att våra ungdommar ska få möjlighet att utveckla?? Det intressant är att när svenska skolor som har hört ryktet att finslands skolor ska vara så bra, företar sig en studieresa till Finland. Vad är det de då möter rent konkret? Jo, att finländska pedagoger är innerligt trötta på det finländska systemet och de svenska pedagogerna flyr så fort de kan! Vid närmare granskning är det nog ingen som vill ha den finländska strategin i Sverige.
Vad jag har hört så har de oftast klasser med 15-20 elever i varje i Finland, medan vi i Sverige kan ha 25-30 elever. KANSKE det kan vara en viktig faktor... det är ju för f-n löjligt att betygen skulle vara så betydelsefulla.
Skapa härlig arbetsplats och folk vill jobba där, behövs inga betyg. Varför är inte skolan ungefär på samma sätt? Skapa en härlig atmosfär i skolan... okej att ungdomar är mer bångstyriga än vuxna men jag tror vi kommer längre om vi börjar i den änden.
Skicka en kommentar