torsdag 19 juni 2008

Pinsamt Dagen

Visst är det konstigt att man i en dagstidning i Sverige idag, nämligen Dagen, kan skriva följande:

Enligt uppgifter ska människor ha uppstått från de döda, 19 stycken dokumenterade fall, men det bevittnade inte Margret och Conny Sundin med egna ögon.

samt:

- Men vi såg bland annat hur benen växte ut på en man som hade protes. Han var tvungen att ta av den.

utan att det följs av ett endaste uns av ifrågasättande eller uppföljning. Om det verkligen var som det skrivs, varför lägger inte redaktionen ned några miljoner av sin budget på att verkligen hitta belägg för det som sägs? Det skulle definitivt rendera i Nobelpris om man kunde bevisa det som skrivs. Det skulle även kunna leda till enorma framsteg inom medicinsk forskning. Tänk om det gick att sprida den kunskap som den påstådda helaren besitter? Det skulle kapa sjukvårdskostnader och befria människor ifrån lidande. Hur kan det komma sig att de påstått dödas uppståndelse och de påstått utväxta lemmarna, så fort man vill syna dem i sömmarna, försvinner - liksom tonar bort? Lösningen är enkel på dessa för de troende oerhört besvärande frågorna kring vad som är sanning respektive inte, nämligen att det aldrig inträffat. Helaren är en bluff och hans påstådda helande har aldrig skett. Den som kan bevisa motsatsen är värd ett Nobelpris. De som påstår att helaren kan hela, men inte gör allt de kan för att förädla denna kunskap är djupt omoralisk och självisk.

Mer om helaren hittar ni här.

Andra bloggare om: ateism,sekulärism,Tidningen Dagen, humanism, frikyrkan, moral, religion, bibeln, övernaturlighet, helande, healing

8 kommentarer:

Johan sa...

Kan bara instämma. Alla artiklar om den s.k. Floridaväckelsen som jag läst i Dagen har varit helt utan ifrågasättande av de mest otroliga uppgifter. Man häpnar.

Anonym sa...

Hej!
Varför inte bli glad över att folk blir helade och upprättade.Är inte det bara helt fantastiskt. Vad rör det er? Är det inte bra att folk blir friska och till och med uppväcks från det döda. Åk dit och se sjäva. Dom som skriver har ju varit där och uppenbarligen inte ni.Se på er själv innan ni dömmer andra.

Gåslever sa...

Nej, jag tänker inte åka dit och se själv. Det hade ju räckt om någon spelat in dessa ben som växer ut av sig själva. Om någon hade filmat dessa döda som återuppstår och dessutom levererar någon slags bevis för att personerna verkligen var döda/utan ben innan de blev helade. Varför är det ingen som tänker så? Varför skall jag behöva åka dit för att hitta... vad jag förväntar mig vara... ingenting av verkliga mirakel?

Varför tror du utan att tveka att dessa påstådda mirakel skett? Tycker inte du det är konstigt att det inte kommit fram någon slags bevis som därmed borde diskuteras i alla världens medier dygnet runt? Tycker du ärligt talat inte att det är lite konstigt?

Anonym sa...

Som ateist är det obegripligt hur människor kan vara så naiva att de går på vad som helst! Varför verkar så många troende inte kunna tänka kritiskt? Dessa lättlurade människor måste bli lurade på många andra områden i livet också, stackarna!

Anonym sa...

Om du nu ändå inte tror på att Gud som skapade universum inte skulle kunna hela en människa hur kommer det sig att du ens läser Dagen som är en kristen tidning? Läs en tidning som inte tror på mirakler så slipper du diskutera detta ämne. Om du nu är "Frälst" så ifrågasätter jag detta mirakel.

Gåslever sa...

Varför jag läser Dagen? För jag är intresserad av opinionsbildningen kring religionsfrågor och vill driva frågan i en viss riktning genom att debattera. Sen är det kul oxå. Varför går du in och kommenterar mina inlägg?

Unknown sa...

Guds sänder väckelser över Kristi kropp med jämna mellanrum! Har ni läst väckelsehistoria? Det har jag. Gudsnärvaron var påtaglig och Jesuscentreringen inte att ta miste på när vi beökte Lakeland. Jag ville själv se och åkte dit!
Gud väcker sitt folk - Herren börja med sitt Hus! Var vaken! Herren är å färde! Ta emot vad den Helige Ande vill ge idag!!!
Jag är pastor och jag har ansvar för en del av Kristi kropp och självklart måste jag själv veta vad som händer. Jag känner mig trygg med vad den Helige Ande vittnade till mig och jag kan ta med mig det hem och dela det vidare till den som vill ha!

Guds Ande verkar i sin historia och vi får ställa oss där om vi vill?

Var beredd att öppna för Guds Ande
var välsignad
Margret Sundin pastor i Örkelljunga EFK

Anonym sa...

Hälsar dig välkommen till "Svenska kyrkan och medlemskapet" som du når via bannern "namninsamling" på "bildning.se"
Ser fram emot din underskrift, några rader i forumet och gärna dina tankar kring initiativet på din blogg!