måndag 9 juni 2008

Minimiålder för klosterskap

Nu byggs det första klostret i Sverige på 450 år, kan man läsa i Dagen. Det är i viss mening sorligt tycker jag. Framförallt efter att ha sett (delar av) filmen Nunnan, där en ung kvinna följdes efter att 18 år gammal ha bestämt sig för att spendera resten av sitt liv i kloster. Nu är frågan, i vilken mening var det ett fritt val av en vuxen tänkande individ? Mamman till den unga kvinnan som i en alltför tidig ålder valde att tillbringa resten av sitt liv innanför lås och bom sade följande:

- Min innersta önskan var att alla mina barn skulle välja Gud odelat och bli nunnor och munkar, avslöjar mamma Stella i filmen, men avbryts av sin make som i bakgrunden muttrar fram ett "vansinne!

Vilket tyder på att mamman uppfostrat henne till, att hon har fött upp henne till, ett liv i kloster. Får jag föreslå att det krävs en lägsta ålder på åtminstone 25 år, genomförd prästubildning eller liknande, innan ett beslut att gå i kloster skall kunna ses som individens verkliga vilja. Om du godtager en 18 åring för ett liv i kloster så måste vi inse att denne person troligen inte spenderat ett enda år levandes i ett eget hem med möjligheten att fritt från föräldrar och andra starka påtryckningar skapa sig en egen uppfattning om världen. Har beslutet väl tagits så kommer den unga hjärnan (som inte är fädigväxt förrän vid 25 års ålder) att formas in i klosterlivet och troligen bli kvar där. Är det att försätta den fria viljan ur spel och därmed ett direkt oetiskt handlande? Jag är nog benägen att tänka att så är fallet.

Andra bloggares åsikter om , , , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

En konsekvens blir följaktligen att höja rösträttsåldern till 25år. Vi vill väll inte ha väljare som inte valt själva utan fortfarande är under mental kontroll av sina föräldrar och vars hjärnor inte vuxit färdigt.

Z sa...

Nå, det kom nog som en total överraskning för de flesta av oss att man inte behöver uppföra sig som en 5-åring då man är 18

(Jag tänker på Britney Spears, Lindsey Lohan, Paris Hilton och andra kända förebilder vars ansikten vi blir matade med varje dag: De är dessutom i 25-årsåldern nu och har hållit på i snart tio år med sina mogenheter)

Man kan faktiskt ta seriösa beslut och känna riktiga, djupa känslor när man är 18. jag vet, it comes as a total shock. Det gjorde det även för mig när jag hörde om det första gången.

Minns bl a en väninna som redan när hon var 22 sökte till kloster "Va, men ska inte du med och festa studetkorridor och åka och backpacka till Thailand?" Men denna korvstoppning är, tro det eller ej, inte obligatorisk. "Samma typ av annorlunda saker"

Halva Sverige bor ju redan i Thailand.

Oj, nu blev detta en lång utläggning; jag ville mest belysa att "annorlunda" och "radikalt" inte nödvändigtvis behöver inbegripa den obligatoriska Thåström-uniformen.
:)

cid sa...

Till Anonym:
Om du är katolik - varför är du anonym? Skäms du? I sakfrågan: Det är inte jämförbart att ge ett löfte som binder dig för resten av livet, och att rösta.
- -
Till Matte:
Bloggen "Om religion" är oftare kristen än den förstår eller vill vara.
- I en tid då den nominella kristenheten återfaller i hedniska och mänskliga bruk, samt missbruk av det gudomliga, så är det hoppfullt att det finns sådana som försvarar det kristna fastän man är till namnet okristen.

Juridiskt vet jag inte hur bindande klosterlöften är, men det borde lagfästas att de inte är bindande alls, alldeles oavsett åldern.

Klosterväsendet och löftena är HELT OCH HÅLLET ett utomkristet påhitt infört i kristenheten i strid med Guds ord.

Kyrkoledare uttalade sig nyligen i våras lögnaktigt då de påstod att det är den Heliga Andes verk att bilda kloster.(se min blogg, sök på 'Östanbäck')

Luther befriade genom Guds ord nunnor och munkar från falskt dåligt samvete och gav dem stöd i Guds ord att det var rätt och riktigt att bryta klosterlöftena.

Sann kristendom känner inga andliga stånd - alla är präster och har samma andliga status inför Gud.

Att fly från världen till kloster eller eremitliv är gudlöst. De kristna skall vara I världen, men leva av Guds ord.

Det är inte ett tecken på helighet att gå i kloster, tvärtom det är ett bevis på att man lever i synd utan bot och utan insikt. Ty man tror sig vara helig genom att inte umgås med oheliga, medan sann helighet är att leva heligt mitt ibland syndare.

Er blogg är ett bevis på hur djupt kristenheten har fallit. Gud har inga röster inom kristenheten, alltså måste han tala genom människor utanför.
bh/cid

Anonym sa...

1) Det första klostret efter reformationen är byggt för länge sedan. Det är det Marta/Maria bor i. Det är det första munkklostret som är på väg att byggas.

2) Mamman blev inte alls avbruten. Hon fortsatte "...men det sa jag aldrig. Det sa jag ALDRIG!" Så var det med den indoktrineringen...

3) Det finns en åldersgräns. Den är 17 år för att bli novis, 18 för att avge temporära löften, och 21 för att avge eviga löften.

4) Du har uppenbarligen en mycket naiv uppfattning om klosterliv. Den som går in av de skäl du tror Marta hade, hon blir inte kvar en månad en gång! Hon varken tillåts eller klarar av att stanna kvar. Så lätt är det faktiskt inte. De flesta åker hem rätt snart, eller skickas hem.

De flesta människor jag känner har inte ens fattat ett halvdussin verkliga beslut i hela sitt liv. De bara flyter med strömmen; låter andra, slumpen eller en tillfällig nyck avgöra t o m de mest livsavgörande saker. Typreplik: "Det bara blev så..."

Ingen går i kloster för att "det bara blev så". En nunna under utbildning tvingas till mer ifrågasättande, mer personlighetsutveckling och fler grundligt genomtänkta beslut på ett år än vad de flesta svenskar åstadkommer under en livstid.

Om du lärde känna litet mer ordensfolk så skulle du upptäcka att de tenderar att vara de mognaste, friaste, rationellaste och mest genomreflekterade människor man kan möta.

cid sa...

Till "a":
Varken Gud eller Bibeln anses värdiga att ens nämnas i ditt försvar för klosterliv. Det är bra - det har ju inget att göra med Gud eller Bibeln.

Den "kyrka" eller "religion" som gör klosterlivet till något högstående och finare än "vanligt" svensson-liv är genomfalsk. Man tjänar Gud mitt ibland människor inte genom att gömma sig hela livet.

Z sa...

Matte, jag noterar att jag inte fick någon respons på min förra kommentar.

Kanske för att du började tänka efter om "samma typ av annorlunda saker"?

Gåslever sa...

Z - jag förstår inte riktigt din poäng. Du pratar om Paris Hilton och Thailand och jag ser inte tiktigt kopplingen... Visst är det bra att det finns en åldersgräns, men den är för låg, anser jag, för att accepteras som klostermedlem ifrån första början.

Gåslever sa...

Och för övrigt är det vansinnigt att man skall kunna avlägga ett löfte som skall gälla hela livet. Med den utgångspunkten menar man indirekt att människor inte kan förändra sig, men det ligger i systemets natur, för att skydda ifrån avhopp etc. Annars hade inte ett sådant system överlevt så länge. Det är lite evolution över det hela... Vad jag vill är att ändra omgivningen så att sådana system inte överlever.

Anonym sa...

och du tror verkligen att gå i kloster är samma som att vara inlåst? Du har sett en dokumentär om ett kloster och låter det forma hela din bild?

I kristendomen är klostren en möjlighet även för de som inte har familj att leva i gemenskap med andra och i många kloster har man även sina vanliga jobb o går till.

Gåslever sa...

Nej, jag tror inte att man i kloster låser in folk. När jag skrev det så menade jag naturligtvis det metaforiskt.

Anonym sa...

Hälsar dig välkommen till "Svenska kyrkan och medlemskapet" som du når via bannern "namninsamling" på "bildning.se"
Ser fram emot din underskrift, några rader i forumet och gärna dina tankar kring initiativet på din blogg!