torsdag 19 juni 2008

Muta in barnen i kyrkan

Visst är det pinsamt av Svenska Kyrkan att de tar till mutor för att, åtminstone på pappret, öka antalet troende svenskar. I Lund, som på många andra ställen, lockar kyrkan med diverse alternativa sysslor till själva konfirmationen. Fotboll är det som gäller i det här fallet. Om detta har jag skrivit tidigare. Troligen handlar det inte i det här fallet om kollektivanslutning av hela fotbollslag till konfirmationsläger, men jag orkar ärligt talat inte undersöka frågan närmare.

Läs mer om mutade konfirmander här.

Andra bloggare om:
,, , , , , , , ,

2 kommentarer:

Ontherun sa...

Lite delad vad gäller det här. Håller självfallet med dig, men tycker samtidigt att det är bra att kyrkan anpassar sig efter samhället och förstår att religionen måste utvecklas för att fungera i dagens samhälle. Det finns ju ganska många "kristna" i vårt sekulariserade land som lever humanistiskt, men förklarar det oförklarliga med gud, och det accepterar jag. Min fotbollskonfirmation triggade kritiskt tänkande och förde in mig på den ateistiska livssyn jag har idag. En kritiskt tänkande och rationell kristen är helt ok för mig.

Anonym sa...

Hälsar dig välkommen till "Svenska kyrkan och medlemskapet" som du når via bannern "namninsamling" på "bildning.se"
Ser fram emot din underskrift, några rader i forumet och gärna dina tankar kring initiativet på din blogg!