lördag 7 juni 2008

Grattis till Unga humanister!

Som fått statsbidrag för att utveckla sin verksamhet. Jag hittade nyheten på Dagens hemsida, där den kommenterades i all sin korthet. Den intressanta läsningen finns i kommentarerna till artikeln. Man ställde nämligen frågan: "Är det rätt att ge ateistiska organisationer statsbidrag?". En, när man tänker efter, helt otrolig fråga att ställa om den på något sätt speglar Dagens redaktions inställning till rätten att få statsbidrag. Det intressanta är snarare det som Knut Stahle poängterar på sin blogg, det faktum att det finns statsbidrag som enbart de föreningar som står för tron på det övernaturliga kan få, ett bidrag som föreningen Unga Humanister sökt men därmed inte beviljas. Kommentarerna från de som svarat på enkäten på Dagen är i delar stor underhållning. Här följer några godbitar.

Jag har svårt att tro att alla medlemmar i "Unga Humanister" inte tror på någonting övernaturligt överhuvudtaget. Detta är dock vad organisationen står för. I så fall skulle jag gärna vilja se en lång utredning för det påståendet, och logiska förklaringar på alla under som t.ex. katolska kyrkan har godkänt. Så, nej, jag anser inte att de skall beviljas statsbidrag.

Att ta katolska kyrkan på ordet när det gäller att bevisa mirakel är väl som att tro på allt som sägs i TV-shop reklamen. Nästa kommentar:

Håller med den kommentaren upptill. Varför ska man ge stadsbidrag åt något sånt, har vi inte tillräckligt av allt sånt här i världen.

Har vi inte tillräckligt med sådana kommentarer här i världen? Vi går vidare:

...men vi lever ju iett land där alla har lika rätt att framföra sina åsikter, även de mest ondksefulla och bisarra. Det innebär ju att bidrag kan ges till alla möjliga konstiga föreningar och sällskap.

Att kalla unga människor som inte råkar tro på det övernaturliga för bisarra och konstiga är rätt bisarrt med tanke på att det sägs av någon som tror att man kan återuppväcka de döda och gå på vatten. Det är dessutom direkt förolämpande. Nästa:

Ett tillägg förresten; varför ska en organisation som motarbetar en av de grundläggande rättigheterna i en rättsstat få statsbidrag?

Och vilken rättighet är det kan man fråga? Om personen syftar på religionsfrihet så är denne helt fel ute.

Enligt mig, är då ateismen deras religion om man så får kalla.
Då måste man också kunna ge kristna statsbidrag om det inte görs redan...
Jo, men nu är det ju inte du som definierar vad som är religion och inte. Ateism är inte en religion. Slå upp det i ordboken.

Andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du missade majoriteten av kommentarerna, som var positiva. Trots att jag är kristen tycker jag att alla demokratiska ideella organisationer förtjänar statsbidrag. btw, jag undrar varför humanister gillar Dagen så starkt? ;)

Gåslever sa...

Nej, inte när jag skrev mitt inlägg. Sedan har det kanske ändrat sig. Varför Humanister läser Dagen? För att få en inblick i hur de troende tänker och agiterar, naturligtvis. Inte för att jag vet om det är så många andra humanister som läser den dock... Har inte undersökt frågan.

Anonym sa...

Intressant genomgång!

Anna sa...

:) från Unga Humanister.