söndag 23 mars 2008

Om religiös propaganda i media - aftonbladet

Skriver Ulla Johanson i aftonbladet på påskdagen: http://www.aftonbladet.se/debatt/article2108222.ab
Det är inte svårt att hålla med henne. Varför sänds än i dag söndagsmässor i SVT? Gå ur kyrkan räcker tydligen inte för att slippa stödja statlig religiositet. Skall man tvingas bli licensvägrare också? Nåväl, fullt så illa är det kanske inte, och ibland känns Ullas kommentarer som lite som om hon inte följt den kritiska debatt som trots allt förs i ämnet, men visst - törs man ens nämna de ord som Ulla tar tag i med sin penna så blir man oftast kallad censurivrare eller materialist, inskränkt och känslokall. Som att bara för att man hoppas att samhället vi lever i skall basera sina beslut på kunskap så saknar man känslor och är vetenskapsfundamentalist. Vad det nu innebär. Påskdagen firar jag med ägg. Vad är det andra firar förresten? Om nu Jesus levde och blev korsfäst ser jag det inte som något att fira. Jag är nämligen relativt säker på han inte blev uppstånden. Det vi firar är alltså tortyren av en då levande, nu i högsta grad död människa. Inte direkt värt att fira, men ägg är gott.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja många verkar ha svårt att inse och acceptera att vi lever i en demokrati, och att andra som inte delar din tro och så får ha en plats i vårt fria samhälle.

l_johan_k sa...

Nineve, hur var det nu med Darwin?

Gåslever sa...

Jag är den första att förvara, acceptera och inse att vi lever i en demokrati där var och en får bestämma vad de vill tycka, uttrycka och tro. Det betyder till exemel att jag tar mig rätten att tycka att svensk statligt finansierad television, med en obligatorisk avgift, skall sända religiösa mässor en gång i veckan. Detta är till att börja med högst vinklad emot en specifik religion och dessutom helt utan kommentar utifrån ett kritiskt perspektiv. I vilka andra sammanhang kan någon ställa sig upp och i teve klämma ur sig i princip vad som helst om hur världen är beskaffad utan att räkna med att behöva svara på kritik kring denna synpunkt? Inte i samhällsfrågor, inte i politiska frågor, inte i vetenskapliga frågor. Bara då det gäller den skyddade verkstad som är organiserad religion. De barn som växer upp med predikerande söndagspräster och inte får möjligheten att se ett alternativ, hur är det med deras religionsfrihet? Är det konstigt att religion går i arv? På samma sätt är jag tex emot att ha födelsedagskalas på MCDonalds, då jag inte tycker om denna typ av indoktrinerande reklam riktad emot barn. Det betyder inte att jag vill förbjuda föräldrar att ta sina barn till MCDonalds. Jag tycker dock förbudet mot reklam riktad emot barn är bra. Tycker du också det Nieve?